- Indice
- L’ombra e le situazioni-limite in Karl Jaspers e Carl Gustav Jung
- Quaderno monografico – L’io e le sue ombre: orizzonti filosofici della soggettività – Introduzione
- “Archeologia del soggetto” ed “ermeneutica del sé”. Paul Ricoeur lettore e critico di Freud
- The Anti-philosophy of Michel Foucault. A Philosophical Account
- Der Anspruch der Gefühle in der Phänomenologie: Heidegger und Sartre en face der Epoché.
- The Transcendental Priority of Touch: Friendship as a Foundation for a Philosophy of Touch
- Dante’s Shades: Embryology in Purgatorio XXV from Plurality to (Near) Unicity of Forms
- L’immagine, l’ombra e la selva matriarcale nella Scienza Nuova di Vico
- Éléments pour une philosophie antilogique
- «Io personale», empatia e comunità in Edith Stein
- L’epigono dell’illuminismo scozzese: l’estetica di Archibald Alison
- Sul senso dell’invisibile in Kandinsky e in Malevič
- A Different Way of Looking at United States Presidential Elections. A New Analysis of Political Science
- Perché e come insegnare storia della filosofia
- Paura, conoscenza, potere: riflessioni su The Village di M. Night Shyamalan (Usa, 2004) e Kynodontas di Yorgos Lanthimos (Grecia, 2009)
- The Myth of Monolingual Academia
- Miguel de Unamuno: il primato ontologico della coscienza
- L’antisoggettivismo intersoggettivo di Karl Löwith. Dalla critica del “solipsismo idealistico” al recupero della dimensione relazionale
- EDOARDO ALBINATI, La scuola cattolica, Rizzoli, Milano 2016, pp. 1297.
- PAOLO DESOGUS – MANUELE GRAGNOLATI – CHRISTOPHER HOLZHEY – DAVIDE LUGLIO (a cura di), Pasolini, tra regresso e fallimento, «La Rivista», n. 4, 2015.
- VINCIANE DESPRET, Au bonheur des morts. Récits de ceux qui restent, La Découverte, Paris 2015, pp. 227.
- UMBERTO ECO, Numero zero, Bompiani, Milano, 2015, pp. 218.
- NADIA FUSINI, Vivere nella Tempesta, Einaudi, Torino 2016, pp. 202.
- ONORATO GRASSI – MASSIMO MARASSI (a cura di), La filosofia italiana nel Novecento. Interpretazioni, bilanci, prospettive, Mimesis, Milano 2015, p. 311.
- ALESSANDRO GRILLI (a cura di), Adone. Variazioni sul mito (antologia di brani scelti da Teocrito, Bione, Ovidio, Ronsard, Shakespeare, La Fontaine, Shelley, Keats), Marsilio, Venezia 2014, pp. 131.
- FRIEDRICH AUGUST VON HAYEK, Le condizioni economiche del federalismo tra stati, a cura di F.O. Reho, Rubbettino, Soveria Mannelli 2016, pp. 168.
- WILHELM VON HUMBOLDT, Stato e società. Scritti sulla libertà, a cura di Nicolao Merker, Ghibli, Milano, 2016, pp. 222.
- MARCO IVALDO, Fichte, Editrice La Scuola, Brescia 2014, pp. 202.
- DAVIDE SPARTI, Sul tango. L’improvvisazione intima, il Mulino, Bologna 2015, pp. 221.
- XAVIER ZUBIRI, Estructura de la metafísica, Alianza Editorial, Madrid, 2016, pp. 299.
Abstract: This paper explores the concept of shades (“ombre”) inhabiting the otherworld depicted in the Divine Comedy. Dante takes it from the Classical world, and indeed “umbrae” already inhabited the underworld visited by Aeneas in book six of Virgil’s Aeneid, but in Purgatorio XXV he gives it an Aristotelian interpretation so that it could fit the new Christian setting of his poem. In particular, Dante imagines that when a soul separates from its body at physical death and gets to the afterlife, it can unfold a body of air that gives it both an appearance and all the senses, and that a shade is precisely formed by the separated soul and its aerial body. By contextualizing Dante’s explanation in Purgatorio XXV within contemporary eschatological assumptions and embryological discussions, this paper argues that Dante’s doctrine negotiates between two different principles of Scholastic philosophy (unicity and plurality of forms), giving the soul such power that it can indeed unfold a body of air (and therefore have full experience) in the afterlife while at the same time making clear that aerial shades should not be confused with real, fleshly persons. The concept of shade appears as paradoxical, both powerful and limited, and indicates, in different ways, the significance of corporeality for Dante’s anthropology.