- Indice
- L’ombra e le situazioni-limite in Karl Jaspers e Carl Gustav Jung
- Quaderno monografico – L’io e le sue ombre: orizzonti filosofici della soggettività – Introduzione
- “Archeologia del soggetto” ed “ermeneutica del sé”. Paul Ricoeur lettore e critico di Freud
- The Anti-philosophy of Michel Foucault. A Philosophical Account
- Der Anspruch der Gefühle in der Phänomenologie: Heidegger und Sartre en face der Epoché.
- The Transcendental Priority of Touch: Friendship as a Foundation for a Philosophy of Touch
- Dante’s Shades: Embryology in Purgatorio XXV from Plurality to (Near) Unicity of Forms
- L’immagine, l’ombra e la selva matriarcale nella Scienza Nuova di Vico
- Éléments pour une philosophie antilogique
- «Io personale», empatia e comunità in Edith Stein
- L’epigono dell’illuminismo scozzese: l’estetica di Archibald Alison
- Sul senso dell’invisibile in Kandinsky e in Malevič
- A Different Way of Looking at United States Presidential Elections. A New Analysis of Political Science
- Perché e come insegnare storia della filosofia
- Paura, conoscenza, potere: riflessioni su The Village di M. Night Shyamalan (Usa, 2004) e Kynodontas di Yorgos Lanthimos (Grecia, 2009)
- The Myth of Monolingual Academia
- Miguel de Unamuno: il primato ontologico della coscienza
- L’antisoggettivismo intersoggettivo di Karl Löwith. Dalla critica del “solipsismo idealistico” al recupero della dimensione relazionale
- EDOARDO ALBINATI, La scuola cattolica, Rizzoli, Milano 2016, pp. 1297.
- PAOLO DESOGUS – MANUELE GRAGNOLATI – CHRISTOPHER HOLZHEY – DAVIDE LUGLIO (a cura di), Pasolini, tra regresso e fallimento, «La Rivista», n. 4, 2015.
- VINCIANE DESPRET, Au bonheur des morts. Récits de ceux qui restent, La Découverte, Paris 2015, pp. 227.
- UMBERTO ECO, Numero zero, Bompiani, Milano, 2015, pp. 218.
- NADIA FUSINI, Vivere nella Tempesta, Einaudi, Torino 2016, pp. 202.
- ONORATO GRASSI – MASSIMO MARASSI (a cura di), La filosofia italiana nel Novecento. Interpretazioni, bilanci, prospettive, Mimesis, Milano 2015, p. 311.
- ALESSANDRO GRILLI (a cura di), Adone. Variazioni sul mito (antologia di brani scelti da Teocrito, Bione, Ovidio, Ronsard, Shakespeare, La Fontaine, Shelley, Keats), Marsilio, Venezia 2014, pp. 131.
- FRIEDRICH AUGUST VON HAYEK, Le condizioni economiche del federalismo tra stati, a cura di F.O. Reho, Rubbettino, Soveria Mannelli 2016, pp. 168.
- WILHELM VON HUMBOLDT, Stato e società. Scritti sulla libertà, a cura di Nicolao Merker, Ghibli, Milano, 2016, pp. 222.
- MARCO IVALDO, Fichte, Editrice La Scuola, Brescia 2014, pp. 202.
- DAVIDE SPARTI, Sul tango. L’improvvisazione intima, il Mulino, Bologna 2015, pp. 221.
- XAVIER ZUBIRI, Estructura de la metafísica, Alianza Editorial, Madrid, 2016, pp. 299.
Abstract: The works of Kandinsky and Malevich certainly represent some of the most radical attempts to redefine the essence and purpose of art, as part of the movement of cultural renewal that explodes in the first decades of the twentieth century. An attempt that has the virtue of having opened the path looking for that unheard and inaudible voice of art: that of its own inner sound, of its ‘invisible dimension’, as opposed to the alleged objectivity of the external world. That is why this effort can be read as an emblematic idea of a critique of modernity from the perspective of art. Not in vain has such a voice been a reference for many of the avant-garde movements of the twentieth century, although sometimes as a reaction to it, in an endless movement of construction and re-discussion of a new language and a new meaning for modern art.