- Indice
- Quaderno monografico – A partire da Kant: interpretazioni e metamorfosi del trascendentale – Introduzione
- Kant et les conditions «conditionnées» de la possibilité de l’expérience
- L’orizzonte metacritico della filosofia trascendentale nella «Metakritik zur Kritik der reinen Vernunft» e nel saggio «Auch eine Philosophie der Geschichte zur Bildung der Menschheit»
- Filosofia trascendentale e formazione al senso per la filosofia
- Der inhaltliche Zusammenhang der vier Momente des ästhetischen Urteils über das Schöne bei Kant
- Gunst und Geltung. Über die Veränderung von Maßstäben
- Kant and Aristotle on Altruism and the Love Command: Is Universal Friendship Possible?
- Fichte: la fondazione genetica del trascendentalismo kantiano
- Deduzione trascendentale e ontologia della conoscenza
- Il trascendentale come forma linguistica e storica: la proposta teoretica di Ernst Cassirer
- Transcendental Philosophy in Scotus, Kant, and Deleuze: One Voice Expressing Difference
- Giustizia e libertà nel dibattito tra Rudolf Carnap e Karl Popper
- Una filosofia politica dell’«ombra» nella Spagna del XX secolo: da Miguel de Unamuno a Eugenio Trías
- Wittgenstein’s philosophy of seeing-as: multiple ways to philosophical perspicuity
- Il bene del filosofo e il limite della città. Sulla politica filosofica di Leo Strauss
- Empedocle e Freud. Riflessioni su logica e linguaggio
- La teoria della relatività e l’eredità kantiana: logica, fisica e gnoseologia a confronto
- Lo sviluppo della democrazia liberale: un itinerario da John Locke a John Stuart Mill
- GIORGIO AGAMBEN, La vita delle forme, a cura di A. Lucci, L. Viglialoro, Il Melangolo, Genova 2016, pp. 297
- ROSA M. CALCATERRA, GIOVANNI MADDALENA, GIANCARLO MARCHETTI (a cura di), Il pragmatismo. Dalle origini agli sviluppi contemporanei, Carocci, Roma 2016, pp. 355
- GIORGIO CAMPANINI, Giuseppe Capograssi. Nuove prospettive del personalismo, Studium, Roma 2015, pp. 127
- MERICO CAVALLARO, La matematica in Platone, Studium, Roma 2017, pp. 304
- GIORGIO ERLE (a cura di), Il limite e l’infinito. Studi in onore di Antonio Moretto, Archetipolibri, Bologna 2013, pp. 286
- ROBERTO GATTI, Da Machiavelli a Rousseau: profili di filosofia politica, IF Press, Roma 2016, pp. 176
- HELMUT GIRNDT (a cura di), „Natur“ in der Transzendentalphilosophie Fichtes. Eine Tagung zum Gedenken an Reinhard Lauth, Duncker & Humblot, [Collana: “Begriff und Konkretion. Beiträge zur Gegenwart der klassischen deutschen Philosophie”], Berlin 2015, pp. 516
- DIEGO GRACIA, El poder de lo real. Leyendo a Zubiri, ed. Triacastela, Madrid, 2017, pp. 695
- PAUL GUYER, Kant, Routledge, Collana: The Routledge Philosophers, Oxford 2014, pp. 520
- PATRIZIA MANGANARO, FLAVIA MARCACCI (a cura di), Logos e Pathos. Epistemologie contemporanee a confronto, Edizioni Studium, Roma 2017
- CLAIRE NANCY, Euripide et le parti des femmes, Éditions Rue d’Ulm, Paris 2016, pp. 176
- STEPHEN R. PALMQUIST, Comprehensive Commentary on Kant’s Religion within the Bounds of Bare Reason, John Wiley & Sons, Ltd, Chichester 2016, pp. 640
- JEAN-JACQUES ROUSSEAU, Emilio o dell’educazione, edizione integrale a cura di Andrea Potestio, Studium, Collana Cultura Studium, Roma 2016, pp. 752
- JUDITH SIEGMUND (a cura di), Stimme aus einer Debatte: Aufzeichnungen über Wie verändert sich Kunst, wenn man sie als Forschung verstehet? Hrsg. Transcript Verlag, Bielefeld 2016, pp. 217
Abstract: The aim of this essay is to show Fichte’s foundation of the transcendental philosophy by the concept of genesis (or intellectual intuition). According to the latest studies of the Twentieth Century, Fichte’s philosophy is a model of a transcendental philosophy (not an idealism) that re-defines the core and the principal thesis of Kantianism. Our exposition argues this refoundation of Kant’s transcendentalism drawing attention to the central role of the concept of genesis, that is the thought’s act of concentration on itself. By this act according to Fichte we can have experience of the essence of our thought, discovering the principle of the whole human experience, the principle that is the essential unity of being and consciousness: the I (also called autoactivity, or Absolute). Fichte’s transcendentalism presents this discovery as an intellectual evidence that makes possible a scientific foundation of knowledge, that he illustrates in his Wissenschaftslehre. This essay analyses Fichte’s philosophical foundation in relation with Kantian philosophy, as it often occurs in Fichte’s works. We start this inquiry explaining the typical Fichte’s reception of Kant’s theory in comparison with the reception of other important philosophers of the time (especially Reinhold and Schulze). Then we focus our analysis on Wissenschaftslehre 1804-II, one of the most important Fichte’s explanation of transcendental foundation of knowledge by genesis’ concept and method. Eventually, we complete our study including a general view of Fichte’s genetic-transcendental foundation of moral by comparing it with Kant’s moral philosophy, explaining the role of Fichte’s concepts of pure will and duty (Sollen).