- Indice
- Quaderno monografico – Dialettica. Sui molteplici significati di un concetto teoretico e storico-politico / Monographic issue – Dialectic. The Different Meanings of a Theoretical, Historical and Political Concept
- La complessità e il suo metodo. La dialettica in Platone
- Dialettica e politica da Platone ad Aristotele: il ruolo dell’endossalità nella scienza politica aristotelica
- La «dialettica trascendentale» e la «dialettica naturale» della ragion pura
- Peircean transcendental dialectic: A tentative sketch of an absent feature in Peirce’s deconstruction of Kant’s transcendental philosophy
- Dialettiche hegeliane: la logica affermativa del concetto e il suo significato politico
- Per una “dialettica della trascendenza”: cristologia e storia nelle Predigten di Schleiermacher sulla Confessione di Augusta
- La dialettica del “Nulla assoluto”. La ricezione di Hegel nella “Scuola di Kyoto”
- Negazione radicale e polemica anti-hegeliana nel «giovane» e nel «vecchio» Bakunin
- Dialettica della durata e vita intima. Attualità di Bergson tra accelerazione del tempo e alienazione sociale
- Marx pensatore dialettico?
- La dialettica in Mao
- Sguardi francesi sulla dialettica marxista: Merleau-Ponty, Sartre, Raymond Aron
- Dalla dialettica al riconoscimento: la prospettiva di Axel Honneth “con Marx, oltre Marx”
- La dialettica interrotta. Riflessioni sul totalitarismo
- Dialéctica de la escalaridad en El último trayecto de Horacio Dos de Eduardo Mendoza. Aspectos lingüísticos y filosóficos
- Dalla «Critica della ragion pura» all’alogica razionale. Karl Jaspers e l’interpretazione esistenziale della «Dialettica trascendentale»
- “Tathandlung” e “atto puro”. Realtà e immanenza tra Fichte e Giovanni Gentile
- Giovanni Gentile e la dialettica come produzione della realtà
- Dialettica e metodo storico nel pensiero di Benedetto Croce
- La dialettica dei punti di vista: induttivismo e strutture della comunicazione
- Che cosa è ‘limite’ per Paul Ricoeur
- La machine et la vie. Jusqu’ où arrivera l’artificiel ?
- Se stesso, l’altro, l’altro di se stesso. Platone, Hegel e la società contemporanea
- Nietzsche’s Critique of the Metaphysical Conception of Freedom
- L’immaginazione in Leopardi e in Joseph Addison
- La construcción del espacio desde la metafísica de Xavier Zubiri
- Interiores y exteriores urbanos como espejo de la segmentación socioeconómica. La definición de una cartografía de la pertenencia en Martín Rivas, de Alberto Blest Gana
- Ethische und politische Verantwortung
- Il verbo ‘essere’ nella traduzione in lingua araba delle Categorie e del De interpretatione di Aristotele
- La “responsabilità del pensare”: filosofia ed impegno politico. Intervista al Prof. Augusto Illuminati
- Mayotte Bollack, Démons et dragons. Dix-neuf pièces d’Euripide racontées et interprétées, Arthème Fayard (coll. « Ouvertures »), Paris 2017, p. 201.
- Luca Cucurachi (a cura di), Il mercato giusto per umanizzare l’economia, Viverein, Roma, 2016, pp. 269.
- Augusto Del Noce, Rousseau. Il male, la religione, la politica. Con le ultime lezioni su Rosmini, a cura di Salvatore Azzaro, Editrice La Scuola, Brescia 2016, pp. 177.
- Adriano Fabris, RelAzione. Una filosofia performativa, Morcelliana, Brescia 2016, pp. 208.
- Marco Ivaldo, Filosofia e religione. Attraversando Fichte, La Scuola di Pitagora Editrice, Napoli 2016, pp. 304.
- Salvatore Natoli, L’arte di meditare. Parole della filosofia, Feltrinelli Editore, Milano 2016, pp. 174.
Abstract: Within the literary production of Alberto Blest Gana (1830-1920), the novel Martín Rivas, published as a serial-story in the Santiago newspaper La voz de Chile between May and July 1862, analyze a key motive of the Chilean narrative, which is repeated –even if with different nuances– from the first manifestations of realism to the so-called “literature of decrepitude” well into the sixties of the twentieth century. We are alluding to the representation of dichotomous separation between social classes through the description of physical spaces inhabited and used by citizens. The novel, whose full title is Martín Rivas. Novel of political and social customs, shows the will of its author to describe all the components of the national social mosaic and to represent the hierarchical structure in force in the mid-twentieth century. Our objective is to highlight how Blest Gana uses the description of the social landscape of the urban environment of Santiago as an instrument to reflect the binarism that opposes “those from above” to “those from below”, through two axes of the capital topography. On the one hand, the author suggests a first opposition related to the interior social landscapes: the one facing the lavish halls of the rich bourgeoisie (for which the author often uses the term “aristocracy”) to the humble abodes of the class defined as medio pelo (intermediate social class standing between the high bourgeoisie and the popular class). On the other hand, the novel reflects a second opposition related to the external social landscapes: it presents the different modes and uses of appropriation that the two classes make of the public spaces (especially the parks) destined to the representation of parties and ceremonies.