- Indice
- Quaderno monografico – Dialettica. Sui molteplici significati di un concetto teoretico e storico-politico / Monographic issue – Dialectic. The Different Meanings of a Theoretical, Historical and Political Concept
- La complessità e il suo metodo. La dialettica in Platone
- Dialettica e politica da Platone ad Aristotele: il ruolo dell’endossalità nella scienza politica aristotelica
- La «dialettica trascendentale» e la «dialettica naturale» della ragion pura
- Peircean transcendental dialectic: A tentative sketch of an absent feature in Peirce’s deconstruction of Kant’s transcendental philosophy
- Dialettiche hegeliane: la logica affermativa del concetto e il suo significato politico
- Per una “dialettica della trascendenza”: cristologia e storia nelle Predigten di Schleiermacher sulla Confessione di Augusta
- La dialettica del “Nulla assoluto”. La ricezione di Hegel nella “Scuola di Kyoto”
- Negazione radicale e polemica anti-hegeliana nel «giovane» e nel «vecchio» Bakunin
- Dialettica della durata e vita intima. Attualità di Bergson tra accelerazione del tempo e alienazione sociale
- Marx pensatore dialettico?
- La dialettica in Mao
- Sguardi francesi sulla dialettica marxista: Merleau-Ponty, Sartre, Raymond Aron
- Dalla dialettica al riconoscimento: la prospettiva di Axel Honneth “con Marx, oltre Marx”
- La dialettica interrotta. Riflessioni sul totalitarismo
- Dialéctica de la escalaridad en El último trayecto de Horacio Dos de Eduardo Mendoza. Aspectos lingüísticos y filosóficos
- Dalla «Critica della ragion pura» all’alogica razionale. Karl Jaspers e l’interpretazione esistenziale della «Dialettica trascendentale»
- “Tathandlung” e “atto puro”. Realtà e immanenza tra Fichte e Giovanni Gentile
- Giovanni Gentile e la dialettica come produzione della realtà
- Dialettica e metodo storico nel pensiero di Benedetto Croce
- La dialettica dei punti di vista: induttivismo e strutture della comunicazione
- Che cosa è ‘limite’ per Paul Ricoeur
- La machine et la vie. Jusqu’ où arrivera l’artificiel ?
- Se stesso, l’altro, l’altro di se stesso. Platone, Hegel e la società contemporanea
- Nietzsche’s Critique of the Metaphysical Conception of Freedom
- L’immaginazione in Leopardi e in Joseph Addison
- La construcción del espacio desde la metafísica de Xavier Zubiri
- Interiores y exteriores urbanos como espejo de la segmentación socioeconómica. La definición de una cartografía de la pertenencia en Martín Rivas, de Alberto Blest Gana
- Ethische und politische Verantwortung
- Il verbo ‘essere’ nella traduzione in lingua araba delle Categorie e del De interpretatione di Aristotele
- La “responsabilità del pensare”: filosofia ed impegno politico. Intervista al Prof. Augusto Illuminati
- Mayotte Bollack, Démons et dragons. Dix-neuf pièces d’Euripide racontées et interprétées, Arthème Fayard (coll. « Ouvertures »), Paris 2017, p. 201.
- Luca Cucurachi (a cura di), Il mercato giusto per umanizzare l’economia, Viverein, Roma, 2016, pp. 269.
- Augusto Del Noce, Rousseau. Il male, la religione, la politica. Con le ultime lezioni su Rosmini, a cura di Salvatore Azzaro, Editrice La Scuola, Brescia 2016, pp. 177.
- Adriano Fabris, RelAzione. Una filosofia performativa, Morcelliana, Brescia 2016, pp. 208.
- Marco Ivaldo, Filosofia e religione. Attraversando Fichte, La Scuola di Pitagora Editrice, Napoli 2016, pp. 304.
- Salvatore Natoli, L’arte di meditare. Parole della filosofia, Feltrinelli Editore, Milano 2016, pp. 174.
Abstract: This paper analyses the interpretation of the Marxist dialectic proposed by three important French philosophers of the twentieth century: Maurice Merleau-Ponty (1908-1961), Jean-Paul Sartre (1905-1980) and Raymond Aron (1905-1983). Starting from different theoretical and political points of view, they criticize the historical determinism of the Marxist dialectic and propose three different “philosophies of freedom.” In the Adventures of the Dialectic (1955), Merleau-Ponty criticizes a theory of human history based only on economic structure, and denounces the violence of the Soviet communism. He also accuses his friend Sartre – who had a more favourable attitude towards Soviet communism – of “ultrabolshevism.” Merleau-Ponty was subsequently active in the French non-communist Left. The existentialist philosopher Sartre always sympathized with the Left, and supported the French Communist Party (PCF) until the 1956 Soviet invasion of Hungary. In his Critique of Dialectical Reason (1960), Sartre also underlined the failure of the Soviet revolution, and criticized the violence of Marxist revolutionary thought. The last part of this paper deals with the philosopher and political sociologist Raymond Aron, who had a lifelong, sometimes fractious, friendship with Sartre. He always defended a “skeptical and anti-ideological” liberal position. In his best known book The Opium of the Intellectuals (1955), Aron argues that in post-war France, Marxism was the opium of the intellectuals. In this book, Aron chastised French intellectuals for what he described as their harsh criticism of capitalism and democracy and their simultaneous defense of Marxist oppression, atrocities, and intolerance. In opposition to the dialectical ideology of Marxism, Aron proposes an antitotalitarian philosophical and political theory based on the development of individual liberties.