- Indice
- Quaderno monografico – La soglia. Prospettive multidisciplinari di scienze umane / Monographic issue – The Threshold. Multidisciplinary Perspectives of Human Sciences
- Sulla soglia. L’io e il «limen» nel fluire del tempo
- Soglia: divagazioni ai limiti del concetto
- La soglia del «probabile»: confine epistemico tra Verità e Realtà nella filosofia di Gottfried Wilhelm Leibniz
- La Mettrie, D’Holbach e i «confini» dell’anima: il concetto di «limite» nel materialismo e radicalismo filosofico del Settecento
- Labirinto, soglia e scrittura: Foucault interprete di Roussel
- La territorialità e i suoi confini elastici. Testimonianza odeporica e autoreferenzialità. Spunti di riflessione.
- Soglie: dai processi percettivi al f unzionamento della mente dell’Io
- Liminalità e trasformazione dell’identità del personaggio letterario nel mito epico: Achille, figura in limine nella poesia latina di Stazio
- The concept of «threshold» in Macdara Woods: From A One Way Ticket poetry collection
- Soglie simboliche in due drammi irlandesi: W.B. Yeats e J.M. Synge
- Narrare sulla soglia: Der Tunnel di Friedrich Dürrenmatt
- Frontera religiosa, de identidad y de género en Dejar un reino por otro y mártires de Madrid
- Para una delimitación semántica de «fortuna» y «ventura» en el Cancionero de Baena
- Cogito, ergo sum homo – crossing the thresholds between human beings, cyborgs and artificial intelligence
- Il confine tra uomo e macchina e lo sviluppo delle intelligenze artificiali: il caso dei motori scacchistici
- La preparazione mentale per il superamento della soglia dell’eccellenza in ambito sportivo
- Elegguá, il guardiano della soglia. Lo Zwischen dell’androginia nella santería cubana
- Ermeneutica del moderno. Un confronto tra Étienne Gilson e Augusto Del Noce
- The wild bunch is enrolled to the army: Sorites paradox and the problems for the ontology of war
- Può esistere una città di schiavi? Distopia storica della Doulopolis (arist., pol. 1283A18-19)
- Le «monnayage» come «falsificazione». Sul virtuale bergsoniano quale gradiente di trasformazione ontologica
- La ciudad y el amor en Las flores del mal
- Escondidos, ausentes, lejanos. Invisibilidades y encierros en unas nouvelles hispanoamericanas del siglo XXI: los modelos de Gabriel Peveroni y María José Caro
- «To give a kingdom for a mirth»: spazio e identità nell’Antony and Cleopatra shakespeariano
- «Ragione e prassi in Antonio Rosmini»: note su un recente convegno presso la Camera dei Deputati
- Filosofia delle emozioni, il Melangolo, Genova, 2019, pp. 142.
- A Wolf in the City: Tyranny and the Tyrant in Plato’s Republic, Oxford University Press, Oxford 2019, p. 304
- La politica moderna fra società, storia ed istituzioni, Drengo Edizioni, collana “Voci della Politica”, Roma 2017, pp. 316.
- Jean-Luc Marion, filosofo della soglia. La vita, l’opera, il metodo, la filosofia cristiana, le fonti e il lessico filosofico, Edizioni Glossa, Milano 2016, pp. 151.
- Bewusstsein, Anschauung und das Unendliche bei Fichte, Schelling und Hegel. Über den unbedingten Grundsatz der Erkenntnis, Verlag Karl Alber, Freiburg, München 2018, pp. 248.
- Nietzsche: filosofo della libertà, Edizioni ETS, Pisa 2019, pp. 204.
- Stato, Società e Libertà. Dal liberalismo al neoliberalismo, Rubbettino, Soveria Mannelli 2017, p. 297.
Abstract: Analysing the concept of boundary in engineering and informatics, it is natural to think about to the man-machine interaction. Aim of this paper is to present a brief history of the development of computers and informatics and to give attention to the fundamental correlation between the man and the machine itself. The case study in this work is represented by the analysis of the development of chess engines and the continuous transformation of these products until today.
In the history of computer science, a great gap between human and machine performances was given by the low calculating power of the first computing machines; thanks to the development of the knowledge of physics and informatics principles, computers have now great calculating performances; thanks to the continuous studies in computer science, informatics is now the most common tool used by man in everyday life.
One of the fields in which computers helped human knowledge to develop faster is chess. Chess engines were much weaker than any expert player since the nineties of the past century; then, in a few years, IBM realized “Deep Blue” project and, for the first time, a machine beat the reigning chess World Champion in standard tournament. The continuous research for better engines was not ended, by the way, and in 2017 Google’s AlphaZero project brought chess engines to another level of strength.
Analysing performances between man and machine during the decades of the Twentieth Century and the performances between AlphaZero and other current strong chess engines, it is shown that the boundary between human and machine and between machines during the years is constantly moving.